چکیده :
در اقتصاد و تجارت نوین امروز، ارزش ویژه برند یکی از داراییهای مهم ، با ارزش و موجد مزیت رقابتی بنگاهها و سازمانها تلقی میشود که همچنین جزء کلیدیترین عوامل موجب سودآوری بلند مدت به شمار میآیید. علاوه بر این موارد، مزیتهای دیگر برند ارزشمند مانند امکان تعیین قیمت بالاتر نسبت به رقبا، توانایی بسط و گسترش برند، بدست آوردن توانایی چانهزنی در مقابله با خردهفروشان باعث شده است این مفهوم بیش از گذشته مورد توجه مدیران و صاحبنظران حوزه بازاریابی قرار گیرد. مدلهای مختلفی توسط اساتید بازاریابی جهت اندازهگیری و شناسائی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند معرفی شدهاند. از جمله این مدلها میتوان به مدل آکر اشاره کرد. این مدل بسیار پرکاربرد سعی میکند ارزش ویژه برند را به ابعاد تقسیم کند که اندازهگیری ، شناسائی و تعریف آنها راحتر و کاربردیتر باشد. بدهی است ساخت برند با ارزش منوط به شناخت و توجه به این ابعاد موثر بر ارزش ویژه برند خواهد بود. علیرغم تاکید بر اهمیت مقوله ارزش ویژه برند و برندینگ ، متاسفانه تاکنون در بازار محصولات نرمافزاری کشور توجهای به آن نشدهاست و پیشبینی میشود توجه به این مفهوم بتواند برخی از مشکلات بازاریابی فعالین این حوزه را چه در بازارهای داخلی و چه خارجی مرتفع سازد.
این پژوهش در پی یافتن میزان تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی به عنوان ابزار در دست و قابل کنترل مدیریت یک شرکت،بر ابعاد مختلف ارزش ویژه برند مبتنی بر مدل آکر میباشد. نوع پژوهش کاربردی و پیمایشی میباشد و در آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری کاربران و استفاده کنندگان محصولات نرمافزاری مالی اداری در شهرستان اصفهان تعریف شدهاند که نمونهای با حجم 196 نفر ازمیان آنها انتخاب شده است. از روش معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تائیدی ، آزمون همبستگی پیرسون و آزمونهای برازندگی مدل جهت تحلیل آماری و آزمون فرضیهها استفاده شده است. نتایج حاکی از تائید رابطه بین برخی از عناصر آمیخته با بعضی از ابعاد مدل آکر است. همچنین رابطه بین دو بعد وفاداری به برند و کیفیت ادراک شده با ارزش ویژه برند در این بازار مورد تائید قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : ارزش ویژه برند، آمیخته بازاریابی، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده، آگاهی و تداعیهای برند، مدل آکر، معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تائیدی
اهداف پژوهش
مهمترین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر اجراء مختلف آمیخته بازاریابی بر ابعاد ارزش ویژه برند و در نهایت خود ارزش ویژه برند شرکتهای تولید کننده نرمافزار میباشد. بطور خاص اهداف این پژوهش به دو دسته اهداف اصلی و اهداف فرعی به شرح زیر تقسیمبندی شدهاند .
1-5-1- اهداف اصلی
تعیین میزان تاثیر اجزاء مختلف آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در صنعت تولید نرمافزار (نرمافزارهای مالی، اداری ).
1-5-2- اهداف فرعی
اهداف فرعی پژوهش نیز به صورت زیر مجموعه اهداف اصلی و بر مبنای ارتباط بین اجزاء آمیختهبازاریابی و ابعاد ارزش ویژه برند ( مطابق با مدل آکر) است . این اهداف در شش گروه دستهبندی شدهاند که تمامی آنها در مورد برند شرکتهای تولید کننده نرمافزارهای مالی اداری مورد بررسی قرار خواهند گرفت :
گروه الف :
گروه ب :
گروه ج :
گروه د :
گروه ه :
درباره این سایت