محاسن عدم تمرکز به شرح زیر است:
-عدم تمرکز اداری موافق با تمایلات بشر است. زیرا افراد تمایل دارند امورشان را خود برعهده بگیرند و از دخالت و اعمال نظر دیگران بیزارند.
-در کشورهایی که از حیث شرایط اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی متنوع و گوناگون است عدم تمرکز روش مناسبی برای اداره امور تلقی گردیده است.
-حسن همکاری و مساعدت و تعاون در افراد جامعه تقویت میشود.
– مقامات محلی به دلیل تجربه و بصیرت، مسائل و مشکلات محلی را بهتر در مییابند.
-موجب کاهش امور در مرکز گردیده و در نتیجه جریان امور کشور تسهیل و تسریع میشود.
-عدم حسن ابتکار و خلاقیت فردی تقویت میشود.
-باعث جلوگیری از اتلاف وقت مدیران میشود.
– در سازمان غیر متمرکز مدیران عالی با تصمیمهای خود بار سنگینی بر دوش کسی نمیگذارند و به جای تأکید بر تصمیمها، بر نتایجی که بر کل سازمان اثر دارد، تأکید می ورزند.
– سازمانهای غیر متمرکز به سرعت می توانند به تغییرات محیطی پاسخ گویند، زیرا مدیران محلی با شرایطی که اختیار تصمیمگیری در آن شرایط را دارند، آشنا میباشند. و به جای آن که منتظر بمانند تا تصمیمها از زنجیرهی فرماندهی به آنان ابلاغ شود در زمان مناسب تصمیمهای ضروری اتخاذ میکنند.
– عدم تمرکز برای مدیران سطح پایینتر امکان کسب تجربه در زمینهی تصمیمگیری را فراهم میکند، و این مدیران برای اجرای درست تصمیماتی که سطوح بالاتر اتخاذ کردهاند نیز آمادگی بیشتری مییابند و برانگیخته میشوند.
– کاهش حجم کارها در سطوح بالاتر
– تقسیم کار در ردههای مختلف
– تفویض اختیارات و تقسیم قدرت
– توجّه به تخصّص ها و توسعه آنها
– جلوگیری از خودکامگی و تمنّیات فردی
– تصمیمگیری سریع در محلّ اجرا
– روشن بینی تصمیمگیرندگان به جهت آشنایی با علل مسائل سازمانی
– تسهیل در هماهنگی
– آسان شدن همکاری
– انعطاف پذیری و سهولت در امور سازمان
– کاهش پراکنی ها
– بارز شدن تکالیف کارکنان
-تسهیل شدن مقایسه پیشرفت کارها میان واحدهای سازمان های تابعه
– تعبیه استقلال اداری، مالی وسازمانی
– اتّکاء به نفس در رهبری و مدیریت
– ایجاد مهارت و تجربه برای جانشینی و پرورش استعدادها
– توسعه قدرت و فراهم شدن نوآوری
– توسعه بهره برداری از منابع انسانی و مالی
– کاهش هزینههای حمل و نقل و سفارشها
– صرفهجویی در وقت و زمان
– سرعت عمل در کارها
– نزدیکتر شدن مناسبات اداری
– تقلیل کانونها و مراکز تصمیمگیری در سازمانها
– اجتناب از اشتباه
– فراهم شدن رضایت از کار
– کاهش دوبارهکاریها و ندانم کاریها
– صرفهجویی در هزینه های سازمان
– فراهم شدن روحیه اعتماد و پایان بخشیدن به بی اعتمادیها
– تعبیه وجدان کاری و مسئولیت پذیری
– فراهم شدن زمینه خود – درگیری کارکنان در سازمان
– ارتقاء سطح مشارکت کارکنان در سازمان
– کاهش سطح آسیبپذیری کارکنان و سازمان (حسن زاده راد،1390)
اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)
-هدف آرمانی
شناسایی فرازهایی از تمرکز، رسمیت سازمان و تأمین بموقع کالا.
-هدف کلی
بررسی رابطه تمرکز و رسمیت با تأمین به موقع کالا میباشد.
-اهداف ویژه وکاربردی
بررسی ارتباط ساختار سازمانی (متغیرهای رسمیت وتمرکز) بر عملکرد مدیریت تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تأمین به موقع کالای مورد نیاز میباشد.
1-5-سوالات تحقیق
این تحقیق دارای یک سوال اصلی و دو سئوال فرعی میباشد.
سئوال اصلی
آیا تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی بر تأمین به موقع کالا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تأثیر معنیداری دارد؟
سئوالات فرعی
1- آیا متغیرساختاری”رسمیت” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
2- آیا متغیرساختاری تمرکز” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
درباره این سایت